اقتصادی

موضوع انتقال آب در بیانیه‌ی روز چهارمحال و بختیاری

با توجه به اوضاع کرونا در سال جاری ، هیچ جلسه و تجمعی در روز چهارمحال و باکتیاری برگزار نمی شود ، اما انتظار می رود حضور پررنگی در فضای مجازی و رسانه ها داشته باشد. هدف ارائه نمودارهای مختلف از تأثیر پروژه های مدیریت آب بر روی رودخانه ها ، تالاب ها ، خورها ، کوه ها و جوامع آسیب دیده از سدها و پروژه های حرکت آب در محیط های غیر حزبی است. امروز هیچ کس ، از جمله وزیر نیرو و سایر مدیران بخش آب کشور ، از وضعیت منابع این ماده مهم راضی نیستند. با بیش از 40 سال فرصت ، قدرت هزاران متخصص و حرفه ای و دهها میلیارد دلار سرمایه ، ما تعجب می کنیم که چرا به بدترین وضعیت در بخش آب در تاریخ رسیده ایم.

بیانیه امسال در روز چهارمحال و بختیاری ، که به امضای دهها سازمان و م institutionsسسه رسیده است ، برخی خواسته ها و دیدگاه ها را در مورد مسئله سوage مدیریت منابع آب در کشور ارائه می دهد. متن بیانیه:

شعار روز جهانی آب (22 مارس / 2 آوریل) “مراقبت از آب” است و متن مربوطه تأکید می کند که ارزش آب بسیار بالاتر از قیمت آن است. با این حال ، هنوز بی توجهی بیولوژیکی در ایران دیده می شود. ارزش آب و تداوم ما یک فرآیند مخرب و پرهزینه ساخت سد و حرکت آب بین حوضه ها هستیم. بنابراین ، پروژه های بزرگ جابجایی آب مانند خرسان ، سبزکوه ، بهشت ​​آباد ، کوهرنگ 3 ، ونک-رفسنجان ، کولاب در رودخانه کارون ، از البرز تا تهران در رودخانه کرج و از جیرفت به کرمان در رودخانه هلیل قرار دارند. علاوه بر این ، پروژه های ساخت سد مانند لیلو ، بوف تیاری و زاب و ده ها پروژه دیگر در دست اجرا است. علاوه بر این ، وزارت نیرو در نظر دارد یک پروژه شگفت انگیز برای انتقال آب از دریای خزر به سمنان و یک پروژه بسیار گران قیمت و پر مصرف برای انتقال آب از دریای جنوبی به تمام نقاط کشور انجام دهد. این رویه نشان می دهد که ارزش رودخانه ها و دیگر آبها در میان مدیران بخش آب کشور جایی ندارد و مفهوم ساختاری اداره وزارت انرژی این ارزشها را زیر پا می گذارد.

ما ، فعالان محیط زیست کشور ، برای گرامیداشت روز چهار محال و بختیاری ، با دوستداران طبیعت این ایالت گرد هم می آییم تا نشاط کارن ، بزرگترین رودخانه کشور و جهانی را که از آن محافظت می کند ، گرد هم آوریم. از جریان محافظت کنید. و ما خواهان محیط زیست و آب هستیم. “ما ادامه می دهیم.

ما امضا کننده این بیانیه هستیم:

ما بر این باوریم که انتقال آب بین سدها و حوضه های آبریز یکی از بزرگترین تهدیدها برای زندگی رودخانه ها و ساکنان آنها است و ما تلاش می کنیم از رودخانه ها و حقوق زیست محیطی و طبیعی مردم اطراف آنها محافظت کنیم. من فکر می کنم این یک وظیفه است. ، دریاچه ها و خورها.

• ما معتقدیم که توقف نکردن برنامه های مهاجرت آب نه تنها پیامدهای خطرناک اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی دارد ، بلکه مهاجرت نامطلوب را هم در داخل و هم در سطح بین المللی به همراه دارد.

• ما موضوع فساد در حمل و نقل آب و پروژه های ساخت سد را جدی می گیریم تا جرم و آسیب های زیست محیطی را جرم انگاری کنیم ، مجرمان را در این منطقه تحت پیگرد قانونی قرار دهیم و پرونده های زیست محیطی را که در دادگاه برگزار می شود ترویج دهیم ، از قوه قضائیه محترم بخواهید اقدامات لازم را انجام دهد.

– درخواست ایجاد سازوکارهای لازم برای ایجاد دادگاه ویژه محیط زیست و دادگاه قانون اساسی برای رسیدگی به تخلفات قوانین ملی.

• ما معتقدیم که پیش نویس قانون جامع آب باید به طور کامل در اسناد صادره از رهبران در مورد جرم انگاری تخلفات زیست محیطی و لزوم شفافیت در تصمیم گیری و تصمیم گیری در مورد آب مورد بررسی قرار گیرد. توجه به تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی پروژه ها و مشارکت ها. پرورش جامعه مدنی موثر و همه ذینفعان.

-از شورای اسلامی درخواست كنید تا بلافاصله تحقیق در مورد ساخت سد و پروژه آبرسانی را كه اخیراً در دستور كار قرار گرفته است ، تصویب و اجرا كند.

• ما خواهان انحلال شورای عالی آب و تغییر و اصلاح سازوکار آن برای تشکیل “شورای آب” هستیم تا تصمیمات و مشارکت های مردمی در مورد مسائل آب اتخاذ کنیم.

• ما خواهان حفاظت جدی از مراتع و جنگلهای ملی ، آبخوانداری و آبخیزداری بدون ساختار و جلوگیری از استخراج معادن و سایر فعالیتهایی هستیم که صدمات جبران ناپذیری به پوشش گیاهی وارد می کند.

• ما معتقدیم که برای کاهش مصرف و انطباق با شرایط جدید آب و هوایی ، اصلاحات قابل توجهی در روش های آبیاری ، متوقف کردن توسعه کمی زمین های کشاورزی و تغییر الگوی مصرف آب در همه بخش ها لازم است.

* بازیگر محیط زیست

۲۳۵۲۳۷

دکمه بازگشت به بالا