مجله تندرستیمجله کسب و کار

ایا قهوه باعث چاقی میشه

قهوه همان نوشیدنی شگفت انگیز و تلخ، خواصِ معجزه آسایی دارد، که لاغری یکی از آنهاست. اگر شما هم به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن تمایل دارید، حتما خوردن قهوه در صبح و یا قبل از انجام ورزش را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. کافئین موجود در قهوه اثر قابل توجهی در کم کردن وزن داشته و مصرف متعادل قهوه گانودرما لاغری  و قرار دادن آن در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با رعایت دو نکته اساسی به هنگام مصرف این نوشیدنی معجزه‌گر، لاغری کمترین چیزی است که نصیبتان خواهد شد. بنابراین بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری، ناشتا می‌باشد و بهترین نوع قهوه برای لاغری، قهوه‌ای است که دارای میزان کافئین بالایی باشد، بنابراین قهوه اسپرسو و قهوه ترک با توجه به غلظت و درصد کافئین بالا می‌توانند بهترین قهوه برای لاغری باشند. که با کمک اسپرسوساز و آماده می‌شوند.

تاثیر قهوه بر لاغری

افزایش وزن و چاقی نگرانی بسیاری از افراد جامعه است و همین باعث شده تا اکثراً به دنبال راهکاری برای کاهش وزن باشند. نبود وقت برای ورزش و فعالیت‌های بدنی، عدم تحرک کافی و پرخوری و سایر عوامل دیگر باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین یافتن راهی ساده برای کم کردن وزن می‌تواند از سختی لاغر شدن بکاهد. یکی از نوشیدنی‌هایی که تقریباً این ویژگی‌ها را دارد، قهوه است. قهوه از موادی تشکیل شده است، که این مواد منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند.

موادی نظیر کافئین، کلروژنیک اسید، تئوفیلین و تئوبرومین در قهوه وجود دارند، که با فرستادن پیام‌هایی به سلول‌های چربی به شکسته شدن سلول‌های چربی کمک می‌کنند. در نتیجه این ساز و کارها آدرنالین بدن افزایش یافته و اسیدهای چرب به داخل خون گردش پیدا خواهند کرد، این روند به کاهش وزن منجر می‌شود. جالب است بدانید که چربی سوزی قهوه، تنها به هنگام خوردن آن و زمان بیداری شما مربوط نمی‌شود، بلکه در زمان خواب نیز همچنان به چربی سوزی ادامه می‌دهد.

آیا قهوه چاق کننده است نی نی سایت | آیا قهوه صورت را لاغر میکند

برای اثر بخشی خاصیت لاغری قهوه، باید کالری دریافتی شما کمتر از کالری مصرفی باشد. توصیه می‌شود که در کنار نوشیدن قهوه، باید فعالیت‌های ورزشی مناسبی نیز داشته باشید، تا چربی سوز و سوخت و ساز بدن بیشتر شده و سریع‌تر وزن کم کنید.

در طی یک تحقیق و آزمایش انجام شده، که بر روی افراد چاق و لاغر صورت گرفته است. مشخص شده که تاثیر نوشیدن قهوه بر روی افراد لاغر 29% بیشتر از افراد چاق است.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

برای تاثیرگذاری بیشتر قهوه بر روی لاغری، علاوه بر نوع قهوه، زمان خوردن آن نیز اهمیت دارد. نوشیدن قهوه فوری سوپریم در ساعات اولیه صبح، برخلاف تصور کاملاً بی تاثیر است؛ چرا که در این ساعات بدن انسان به دلیل ترشح زیاد کورتیزول، مقاومت بسیار زیادی در برابر کافئین دارد و در نتیجه نوشیدن قهوه در این ساعت هیچ اثری نخواهد داشت. توصیه می‌شود که از نوشیدن قهوه در ساعات اولیه صبح ( 5تا 6.30) بپرهیزید؛ چرا که هورموت کورتیزول مقاومت زیادی در برابر کافئین از خود نشان داده و نه تنها باعث افزایش انرژی و لاغری نمی‌شود، بلکه استرس و اضطراب را هم افزایش خواهد داد.

بنابراین بهترین زمان برای نوشیدن این ماده شگفت انگیز، زمانی است که این هورمون در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته باشد. با توجه به اندازه گیری سطح هورمون کورتیزول در بدن، باید نوشیدن قهوه را به ساعت 9 صبح موکول کرد. بر پایه همین اندازه گیری، بهتر است، نوشیدن قهوه در ساعت 12 تا 13 و همچنین 17 تا 18 انجام نشود، چرا که هورمون کورتیزول در این ساعات زیاد است و اثر کافئین را خنثی خواهد کرد.

البته ناگفته نماند که به هیچ عنوان قهوه را با معده خالی ننوشید، چرا که قهوه اسیدی بوده و به همین دلیل اگر با معده خالی مصرف شود، به افزایش ترشحات اسیدی منجر می‌شود و سوزش و ورم معده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای اینکه زخم معده نگیرید، به هیچ عنوان با معده خالی قهوه میل نکنید.

بهترین نوع قهوه برای لاغری

بهترین قهوه برای لاغری، قهوه‌ای است که دارای کافئین زیادی باشد. برای تهیه کردن قهوه، از دو نوع دانه قهوه استفاده می‌شود، دانه عربیکا و دنه روبوستا. دانه عربیکا دارای میزان کافئین پایینی می‌باشد و دانه روبوستا کافئین زیادی دارد. با ترکیب کردن این دو نوع دانه به نسبت‌های مختلف انواع متفاوت قهوه یعنی، قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه، قهوه ترک بدست می‌آید. برای اینکه قهوه‌ای پرکافئین باشد، باید درصد دانه روبوستای آن بالای 70% باشد، بنابراین قهوه اسپرسو و قهوه ترک با درصد کافئین بالا می‌توانند قهوه مناسب برای لاغری باشند.

بایدها و نبایدهای خوردن قهوه

یکی از خاصیت‌های نوشیدن قهوه، کم کردن اشتها است، در واقع نوشیدن قهوه، میل به خوردن غذا را در شما کاهش می‌دهد و احساس سیری در شما ایجاد خواهد کرد. برای اینکه نوشیدن قهوه به لاغری کمک کند، بهتر است قبل از شام یک فنجان قهوه بخورید. به همراه قهوه هرگز شکر نخورید؛ چرا که اضافه کردن خامه و شکر به قهوه، باعث افزایش دادن کالری خواهد شد. در نتیجه به جای اینکه خاصیت لاغر کنندگی داشته باشد، باعث چاقی هم می‌شود.

یکی دیگر از بایدها هنگام نوشیدن قهوه، این است که قهوه باید همراه با آب نوشیده شود. می‌دانید که قهوه باعث کاهش آب بدن شده و برای جلوگیری از این وضعیت باید به همراه قهوه، یک لیوان آب بنوشید. همچنین بر اثر خوردن قهوه و آب، احساس سیری در شما بیشتر خواهد شد و میل به خوردن وعده‌های غذایی کمتر می‌شود و در نهایت باعث کاهش وزن شما خواهد شد.

طرز تهیه قهوه برای لاغری

همانطور که در بالا گفتیم، قهوه تلخ یعنی قهوه اسپرسو و قهوه ترک بر روی لاغری تاثیرگذار هستند. برای درست کردن قهوه اسپرسو و تلخ پیشنهاد می‌شود که مقاله مربوطه را مطالعه نمایید، که بصورت کامل انواع قهوه و شیوه درست کردن آنها شرح داده شده است. قهوه اسپرسو و ترک به دلیل دصد کافئین بالایی که دارند، برای لاغری مناسب هستند. برای درست کردن این قهوه‌ها از دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه جوش استفاده می‌شود. همچنین برای اینکه خاصیت لاغری قهوه بیشتر شود، می‌توان دارچین یا روغن نارگیل یا وانیل را به فنجان قهوه اضافه کرد. چرا که این مواد هم تلخی قهوه سوپریم  را کمتر کرده و هم اینکه بر روی لاغری تاثیر گذار خواهند بود.

 

دکمه بازگشت به بالا