مجله تندرستیمجله کسب و کار

رابطه کم کاری تیروئید و دیابت نوع 2 و تاثیر چای سبز بر آنها

چای سبز و کم ­کاری تیروئید

زمانی بروز می‌کند که غده تیروئید ضعیف شده و توان تولید مقدار کافی از هورمون‌های تیروئیدی را نداشته باشد. اکثر موارد ابتلا به کم­‌ کاری تیروئید ناشی از کمبود ید است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد صحیح غده تیروئید است. یا هورمون T۴ و یا هورمون تیروئید، یکی از دارو‌های رایج تیروئید است و به جای هورمون‌های طبیعی تیروئید، که دیگر تولید نمی‌شوند، تجویز می‌شود. این دارو معمولا هر روز و در طول زندگی افراد باید مصرف گردد.

 ۲ تاثیر مخرب چای سبز بر کم کاری تیرویید

دیابت نوع 2: تحقیقات نشان می‌دهد مواد دارای کافئین از جمله چای سبز، اگر هم زمان یا کمی پس از مصرف لووتیروکسین مصرف شود باعث کاهش جذب لووتیروکسین می‌شود. به ویژه کسانی که عملکرد تیروئیدشان خیلی ضعیف است؛ به این دلیل که غده تیروئید آن‌ها قادر به جبران این کمبود نیست، از این کاهش جذب بیشتر آسیب می‌بینند؛ بنابراین اگر به­ خاطر خواص مفید چای سبز مایل به مصرف آن هستید و قرص لووتیروکسین نیز مصرف می‌کنید؛ بهتر است نوشیدن چای سبز را به فاصله زمانی یک ساعت یا بیشتر از زمان خوردن قرص تان موکول کنید تا مانع جذب آن نشوید.

مطالعات اخیر نشان داده ماده شیمیایی کاتچین _که در چای سبز نیز دیده می‌­شود_ در فعالیت طبیعی تیروئید مشکل ایجاد می‌کند. اگر­چه مقدار کاتچین مصرفی در چای سبز کمتر از مقداری است که در آزمایش‌­ها استفاده شده و امکان این که بتواند در افراد مصرف کننده این چای اختلال تیروئید ایجاد کند بسیار کم است و هنوز مجامع علمی نیز محدودیتی برای بیماران تیروئیدی در مصرف چای سبز ایجاد نکرده‌اند؛ بهتر است افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند در مصرف آن احتیاط کنند.

ویژگی‌­ها و خواص چای سبز

آنتی اکسیدان‌­

چای سبز منبعی سرشار از انواع ‌ هاست. این ویژگی چای سبز آن را به عنوان دارویی موثر بر بسیاری از بیماری‌ها، سلامتی و زیبایی شناسانده است.

پلی فنول

پلی فنول در واقع نوعی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. مواد غذایی گیاهی، سرشار از پلی فنول هستند که در چای سبز به علت اکسایش کم به مقدار زیادی حفظ شده‌اند.

کاتِچین (Catechin) در چای سبز

کاتچین یک نوع فنول و آنتی اکسیدان طبیعی و متابولیت ثانویه در گیاه است. در چای سبز به نسبت چای سیاه کاتچین‌ها به مقدار قابل ملاحظه‌ای یافت می‌شوند.

ویتامین C

 یک ماده شیمیایی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و نوعی داروی محرک است که باعث افزایش انرژی و مقابله با خواب آلودگی می‌­گردد. چای سبز نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. هر فنجان چای سبز حاوی ۲۴ الی ۳۰ میلی گرم کافئین است که به نسبت قهوه و حتی چای سیاه مقدار کمی محسوب می‌شود. با این­حال اثرات مثبت و منفی خود را به جا می‌گذارد. کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. اما کافئین، مضراتی نیز از جمله کاهش جذب مواد معدنی؛ مخصوصا جذب آهن دارد. همچنین این ماده درون چای سبز، جذب روی، آهن و کلسیم را نیز کاهش می‌دهد.

با  آشنا شوید!

موارد منع مصرف چای سبز

خانم‌های باردار و شیرده، افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و کسانی که ضربان قلبشان نامنظم است، نیز بهتر است در مصرف چای سبز زیاده روی نکنند. در ضمن زیاده روی در مصرف این چای می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

تجربیات، نظرات و پرسش‌های خود را در رابطه با چای سبز و کم کاری تیروئید با ما در میان بگذارید.

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

آنچه برای خوردن و آشامیدن انتخاب می کنید می تواند به طور قابل توجهی بر سطح قند خون اثرگذار باشد. قند افزوده شده یکی از عوامل اصلی در پس چاقی و اپیدمی دیابت است که در بسیاری از محصولات محبوب مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها وجود دارد.

احتمالا درباره فواید چیزهای زیادی شنیده اید. پژوهشگران نقش این محصول مغذی را در زمینه های مختلف سلامت مانند تقویت سلامت ، مبارزه با عفونت، و حتی بهبود عملکرد مغز مورد بررسی قرار داده اند. اما آیا این نوشیدنی برای افراد مبتلا به نیز مفید است؟

به گزارش گروه سلامت به نقل از “”، سلول های بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توانایی جذب کارآمد قند خون (گلوکز)، منبع اصلی انرژی بدن، را به واسطه مقاومت به انسولین ندارند. مقاومت به انسولین به افزایش سطح قند خون (هایپرگلیسمی) منجر می شود، که خطر عوارض دیابت، از جمله بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، و آسیب عصبی (نوروپاتی) را افزایش می دهد.

آنچه برای خوردن و آشامیدن انتخاب می کنید می تواند به طور قابل توجهی بر سطح قند خون اثرگذار باشد. قند افزوده شده یکی از عوامل اصلی در پس چاقی و اپیدمی دیابت است که در بسیاری از محصولات محبوب مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها وجود دارد. ورود چای سبز به این بخش از رژیم غذایی می تواند در تثبیت قند خون مفید واقع شود.

ابغوره برای تیروئید کم کار | چای سبز و پرکاری تیروئید

پژوهش های متعددی درباره این که چای سبز چگونه ممکن است به کاهش وزن کمک کند و از این رو به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در زیر کنترل گرفتن قند خون کمک کند، انجام شده اند. بنابر گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان چای سبز ساده تهیه شده از چای کیسه ای فاقد کالری است، البته این به نوع چای نیز بستگی دارد. از این رو، چای سبز جایگزینی عالی برای نوشیدنی های شیرین و پر کالری مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا محسوب می شود.

زمانی که وزن خود را کاهش می دهید، مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون خود را کاهش خواهید داد. مطالعه ای که در نشریه Journal of Research in Medical Sciences منتشر شد به بررسی اثر دوزهای مختلف چای سبز در 63 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 پرداخت. پژوهشگران دریافتند که نوشیدن 4 فنجان چای سبز در روز با کاهش وزن و کاهش مرتبط بوده است.

کاتچین های موجود در چای سبز از طریق کاهش گوارش و جذب کربوهیدرات ها به کاهش اثرات مقاومت به انسولین کمک می کنند. کاتچین ها نوعی آنتی اکسیدان هستند. مطالعه ای که در سپتامبر 2014 در نشریه Iranian Journal of Medical Sciences منتشر شد، نشان داد که نوشیدن منظم چای سبز – شرکت کنندگان سه بار در روز برای چهار هفته 150 میلی لیتر چای سبز مصرف کرده بودند – اثر مثبتی بر مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت و افزایش سطوح کلسترول خوب (HDL) داشته است.

اما باید به این نکته توجه داشت که احتمالا چای سبز به تنهایی نمی تواند قند خون و سطوح کلسترول را کنترل کند و باید یک رژیم غذایی متعادل حاوی قندهای افزوده شده، کربوهیدارت های ساده، و چربی های اشباع کم را دنبال کنید و سطوح قند خون و کلسترول خود را به طور منظم کنترل کنید.

همچنین، نوشیدن چای سبز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. نتایج یک پژوهش که در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شد، نشان داد افرادی در ژاپن که 6 فنجان یا بیشتر در روز چای سبز مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در هفته مصرف می کردند، 33 درصد احتمال کمتری داشت به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

بنابر نتایج مطالعه ای که در نوامبر 2014 در نشریه Journal of Food Processing and Technology منتشر شد، چای سبز حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام پلی فنول است که ممکن است در فواید ضد سرطان، ضد التهاب، و کاهنده کلسترول چای سبز نقش داشته باشد. پلی فنول ها از گیاهان سرچشمه می گیرند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کنند.

افزون بر این، چای سبز ممکن است اثر آرامش بخش بر ذهن و بدن داشته باشد. این محصول حاوی اسید آمینه ال-تیانین است که اثر آرامش بخش دارد. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه Journal of Physiological Anthropology منتشر شد، ال-تیانین ممکن است به کاهش اضطراب و پیشگیری از افزایش فشار خون مرتبط با استرس کمک کند. ابتلا به یک بیماری مزمن مانند دیابت می تواند به استرس و اضطراب بیفزاید، از این رو نوشیدن یک فنجان چای سبز می تواند اثری آرامش بخش به همراه داشته باشد.

پژوهش ها نشان داده اند که نوشیدن چای سبز تا زمانی که به آن قند اضافه نشود با اثرات منفی همراه نیست. همواره نوشیدن چای شیرین نشده یا استفاده از جایگزین های قند، مانند استویا، توصیه شده است.

استویا یک ماده قندی است که از برگ های گیاه استویا تهیه می شود. این ماده در هر بسته کمتر از یک کالری دارد و فاقد کربوهیدرات است، از این رو می تواند گزینه ای خوب برای افراد مبتلا به دیابت باشد. مطالعه ای که در نشریه Appetite منتشر شد، نشان داد که در میان شیرین کننده های کم کالری که به طور معمول توسط افراد مبتلا به دیابت استفاده می شوند، از جمله آسپارتام و ساکارز، استویا تنها گزینه ای بوده است که کاهش سطوح قند و انسولین پس از یک وعده غذایی را نشان داده است

 

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا